Lidští emocionální upíři

V dnešní době je všechno o lidech. No uznejte, když jdete nakoupit do obchodu a potkáte na kase milou a ochotnou prodavačku, která hází vtípky? Nebo naopak, když stojíte u kasy a přijde třeba milej chlápek a popřeje vám hezký víkend. To se to pak pracuje lépe že?

A naopak, když potkáte nepříjemného prodavače, který se tváří otráveně, tak ještě než dojdete na řadu jste otráveni, tím že nemá náladu. Jak je možné, že to na nás takhle přenáší? Není lepší si nenechat zkazit náladu? Je samozřejmě. Ale málokdo umí odbourat tenhle ,,přenositelný stres“ nebo ,,nakažlivý stres“.

Znáte pojem ,,lidští emocionální upíři“?

Pojem citového upíra zpopularizoval Albert Bernstein, klinický psycholog a publicista. Upíry nazval ty kolem nás, kteří z nás vysávají sílu, čas a energii. A dává návod, jak je poznáte a jak se jim můžete účinně bránit!

Jeho popis se nijak neliší od upírů, které popisují ezoterici. Ti se navíc domnívají, že nastala doba jakési epidemie upírů, způsobená současnou uspěchanou dobou. Znejistělí lidé, lidé oslabení problémy, hledající záchytné body jistoty a bezpečí, osamocení, ti všichni jsou živnou půdou pro energetické upíry a jejich nenasytlné potřeby. Nevysají z vás krev. Ale dokážou možná ještě něco horšího!

Tváří se jako vy, jsou všude kolem a podle vzhledu je nepoznáte. Uplatňují svou moc v práci (věčně nespokojená kolegyně odnaproti), u vás doma (agresivní a vyčerpávající manžel, pro kterého nikdy nejste dost dobré) i v okruhu nejbližších přátel (věčně nešťastná kamarádka).

Jak je poznáme?

Charakterizovat jejich povahu nejde; postupně jim nerozumíte, nemají osobnost, jádro povahy jako normální člověk. Jejich nitro je uzpůsobeno jen k tomu, aby si vás získali a vlastnili vaši energii, protože z té jsou živí. Bývají okouzlující, bystří, umí si získat důvěru. Nejraději mají osobní kontakt, fyzickou přítomnost, doteky, dlouhé pohledy do očí.

V jejich přítomnosti jste zpravidla unavení. A když projevíte nějaké emoce? Křik? Pláč? Rozčilení doběla? Oni se právě nakrmili. Většinou vás silně okouzlí nebo znechutí při prvním setkání. Někteří upíři potřebují emoce publika. Dělá jim dobře provokovat, vyvolávat spory, ostré reakce, poštvat jednoho proti druhému. Čím víc naštvání, nadávek, strachu a křiku, tím líp.

A jak na ně?

Každý je někdy upírek – také se občas svěřujete například kamarádce s trápením, obavami. Rozdíl je, že je to na chvíli. Upír se vyznačuje stálostí – nikdy se nepřestane pro něco trápit a hledat oporu právě u vás.

Co s tím? Chodí za vámi přítel a pořád si stěžuje? Stanovte si hranice, za které upíra nepustíte. Udržujte vztahy s dalšími lidmi a nedávejte najevo emoce jako pláč a smích. Můžete je občas i pochválit. Najdou si jinou oběť.

Je upírem váš šéf, pro kterého není vaše práce nikdy dost dobrá? Nesnažte se udřít k smrti, nikdy nebude stačit, co děláte. Zeptejte se ho na cíl, na výsledek, na termín. Nic víc.

Jedná se o sebestředného partnera, který upřednostňuje jen svoje potřeby? Než začnete mluvit, přesně si ujasněte, co od něj chcete. Nenechte se zmást a trvejte na svém. Umí ve vás vyvolat pocit, že jste „nej“, bývá mistr ve svádění. Vy se ocitáte v neuvěřitelných výškách, ale i pádech. A on z vašich zmatených pocitů žije. Nic nepomohlo? Přerušte kontakt, útěk je také vítězství.

Při náhodném styku s upírem si kolem sebe představte bublinu nebo si překřižte ruce, nohy, prsty, pomůže i bílá barva (oblečení, byť třeba jen spodní prádlo). Neudržujte oční kontakt, naopak. Pomůže to si tak zachovat potřebný odstup.

Dnešní doba je uspěchaná. A každý si občas potřebuje ulevit v podobě postěžování si, to je jasné. Každopádně co pomůže, když je potřeba dobít energii?

1. Běžte ven
Dostaňte se na 10 minut ven. Za prvé je osvěžující být na čerstvém vzduchu, za druhé sluneční záření, i když je pod mrakem, pomáhá produkci serotoninu, který zlepšuje náladu a pomáhá v noci usnout.

2. Zkuste zdolat pár schodů
Aby vaše nohy z neustálé nečinnosti zcela neztratily svalovou sílu, zkuste střídavě vyjít jeden dva schody. Zapojí se i vaše srdíčko, aby nevyšlo jako pumpa ze cviku.

3. Udělejte si přestávku na kafe
Káva vás nastartuje a zejména presso má navíc antioxidační vlastnosti, a tak působí proti stresu a zánětu.

4. Vyluštěte křížovku/přečtěte si knihu
Zaměstnejte mozek křížovkou nebo sudoku. Vyberte si nějakou lehčí na 10 minut, budete chvíli myslet na něco jiného. To samé platí i pro knihu. Začtěte se do příběhu a přemýšlejte nad knihou.

5. Protáhněte se/zacvičte si
Být celý den v pár pozicích navozuje ztuhlost svalstva a kloubů. Stačí se na 10 minut protáhnout na posteli nebo u postele. Několikrát po sobě vstát a sednout si, zvednout ramena k úrovni uší, obejmout se do kříže kolem ramen.

6. Obejměte někoho 

Jakmile obejmete někoho, kdo je vám blízký uleví se vám. Lidský kontakt je jako elektrický impulz, který vám dodá životní energii (hlavně pokud ten člověk má třeba dobrou náladu). Zahledění se hluboko do očí také pomáhá.

7. Pohlaďte domácího mazlíčka

Toto mám ozkoušeno a je to i vědecky ověřeno, že lidé kteří mají domácí mazlíčky a mazlí se s nimi jsou mnohem méně ve stresu, než ti kteří je nemají. Takže hladit…

8. Přečtěte si vtip – zasmějte se

Smích od srdce je ten pravý, určitě víte, co vás na sto procent rozesměje. Přesně to udělejte a uvolníte obličejové svaly a pak i ostatní myšlenky přijdou samy.

A co děláte vy, když máte blbou náladu, jste unaveni nebo v depresi? Já si třeba zalezu do postele s čokoškou a nebo zlobím muže, to mám pak jistotu, že bude smíchu na rozdávání… 🙂 nebo třeba sklenka vína… a vypovídání se..

Podělte se, co děláte vy?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *