Hraní v době kamenné

Pojďme se podívat do pravěku hraní. Všichni to tak trochu známe, ale není nad to si společně zavzpomínat.

Katodové trubice
Rok 1947 je považován za rok vzniku první hry vytvořené pro hraní na katodových trubicích. Hra, vyvinutá Thomasem Goldsmithem a Estlem Mannem a patentovaná 14. prosince 1948, pracovala na jednoduchém principu. Celkem osmi katodových trubic používala k simulaci střely odpálené na cíl. Autoři se pravděpodobně inspirovali radarovými displeji používanými za druhé světové války. Několik tlačítek umožňovalo měnit dráhu a rychlost střely reprezentované malým bodem.

Piškvorky
A.S. Douglas v roce 1952 jako demonstraci svého tvrzení o interakci člověka a počítače vyvinul OXO – grafickou verzi známé hry piškvorky. Přes svou technologickou zastaralost je hra stále dostupná na Internetu a hratelná v emulátoru.

Tennis For Two
Mnoho lidí přiznává vynález videoher Williamu Higinbothamovi, který v roce 1958, aby zabavil návštěvníky v Národní laboratoři Brookhaven v New Yorku, vytvořil hru nazvanou Tennis For Two (Tennis pro dva). Na rozdíl od jiných her raných her představil Tennis For Two zjednodušený tenisový kurt z pohledu zboku. Míček podléhá gravitaci a musí být odehrán přes síť. Hra se hraje se dvěma objemnými ovladači, na kterých jsou tlačítka pro ovládání trajektorie a odpálení míče přes síť. Hra byla vystavována až do svého demontování v roce 1959.

Spacewar!
První opravdová počítačová hra však vznikla o pár let později, konkrétně v roce 1962, kdy studenti Massachusettského technologického institutu (MIT) po asi 200 hodinách dokončili svoji hru Spacewar! na stroji DEC PDP-1. Hra byla určena pro dva hráče ovládající každý svoji ozbrojenou vesmírnou loď. Uprostřed herního pole byla černá díra, která vytvářela silné gravitační pole a tím se stala pro hráče dalším zdrojem nebezpečí.

 

Pong
Vedle Spacewar! vznikala řada napodobenin či úplně jiných her, nicméně opravdový začátek pro videohry znamenala až sedmdesátá léta. Roku 1972 Nolan Bushnell a Ted Dabney založili společnost Atari a stejný rok vydali svoji první masově rozšířenou hru: Pong. Tato arkádová hříčka připomínající stolní tenis je pro úsvit videoher natolik typická, že jí mnozí považují za vůbec první. Každý ze dvou hráčů ovládá svislou „plošinku“, která se může na své straně obrazovky pohybovat nahoru a dolů. Hráč musí plošinkou odrážet míček; ten se poté dostane na stranu druhého hráče, který míček opět musí odrazit. Hra pokračuje, dokud jeden z hráčů nemine plošinkou míček. Atari prodala celkem 19000 herních automatů Pong, a brzy tutéž hru imitovali i mnozí jiní výrobci. Tak začala v USA automatová mánie.

Space Invaders
Obliba arkádových her dále rostla a projevila se například fenomenálním úspěchem legendárních Space Invaders, kteří spatřili světlo světa roku 1978 díky japonské společnosti Taito. Jejich vydání dokonce v Japonsku způsobilo dočasný nedostatek mincí, které automaty s hrou vyžadovaly. Na Space Invaders pamatuje i Guinessova kniha rekordů, kde jsou uvedeni jako nejúspěšnější arkádová hra. Arkádové herní automaty zůstaly velkým hitem až do konce 80. let.

Pac-Man
Úsvit legend završil svým příchodem roku 1980 Pac-Man společnosti Namco. V době, kdy většina videoher více či méně kopírovala koncepci Space Invaders nebo Pongu, se stal charakteristický tvar Pac-Mana ikonou a symbolem nového žánru po celém světě.. Podle Davie-Brown Indexu zná Pac-Mana 94 % procent amerických spotřebitelů, což z něj dělá nejznámější herní značku vůbec.

Battle City

Je akční arkádová hra produkovaná a vydaná pro NES konzole v roce 1985 japonskou společností Namco. Jedná se o nástupce hry Tank Battalion z roku 1980. Hra Battle City je také známá jako hra Tank 1990. Parádní pecka z Nintenda, kterou zná nejeden pamětník. Jakožto poslední záchrana města před skázou, se musíte snažit zničit se svým tankem co nejvíce nepřátel. Přitom si musíte dávat pozor i na znak, který má tvar orla a je obehnán zdí. Ten musíte bránit, protože když se k němu dostane nepřítel, tak hra končí. Během hry můžete sbírat i různé bonusy jako lepší brnění nebo silnější zeď u znaku.

Zahrát si ji můžete zde a trochu zavzpomínat! My ji hráli jako děti také 🙂 přes telku a Play Station.

Super Mario

 Je série plošinových arkádových videoher, jejichž hlavními postavami je dvojice italských bratrů instalatérů Mario aLuigi, kteří putují světy Mushroom Kingdom (Houbového království) a překonávají složité překážky, aby se dostali až k unesené princezně Peach a zachránili ji od zlého draka Bowsera. Světů je v království zpravidla 8 a každý z nich se skládá ze 4 až 8 různorodých levelů s narůstající obtížností, obsahující kromě nepřátel také power-ups zlepšováky na jejich zdolávání, např. Super Mushroom (Super houba) vylepšující odolnost hráče, Fire Flower (Ohnivá květina) umožňující střílet či Star (Hvězda) způsobující dočasnou nesmrtelnost. Po úspěšném pokoření všech světů a osvobození princezny se objevují různé bonusové světy, levely, minihry apod.

První díl této série se jmenoval Super Mario Bros. a vyšel v roce 1985 pro 8bitovou herní konzoli NES v Severní Americe, Evropě a proFamicom v Japonsku. Úspěch a oblíbenost hry vedla k oficiálnímu portování i na další tehdejší konzole a herní systémy (např. Super Mario Bros. Special z roku 1986 od společnosti Hudson Soft pro počítače NEC PC-8801 a Sharp X1). S každým dalším dílem se postupně vylepšovalo ovládání i grafika, ale také dovednosti hlavního hrdiny. Zdolávání levelů si tak hráč může usnadnit např. v Super Mario Bros. 2 zvedáním nepřátel nad hlavu a házením jich na ostatní či v Super Mario Bros. 3 získáním Super Leaf (Super listu), díky kterému se hráč promění na Racoon Mario (Mývalího Maria) a získá tak možnost létat a eliminovat nepřátele mývalím ocasem.

O úspěchu této herní série hovoří i fakt, že hry byly portovány na téměř každou konzoli od společnosti Nintendo. V roce 2010 v rámci 25. výročí Super Maria Nintendo vydává speciální limitovanou edici červené konzole Nintendo Wii a DSi s různými balíky her a motivy Maria.

 

ZX Spectrum a spol
Osmdesátá léta přinášejí řadu herních systému, které znamenaly přechod k domácímu hraní. Najednou jste nemuseli házet mince do cizích přístrojů. Koupili jste si svůj vlastní a měli neomezené možnosti zábavy! Některé slavné přístroje možná ještě najdete někde na půdě nebo ve sklepě. Apple II, Atari, IBM PC, Sinclair ZX Spectrum, Commodore 64 či Amiga nabízely postupně ve svých různých verzích rostoucí možnosti, především co do výkonu. Současně tato doba přinesla velký rozvoj herních žánrů, což rozšířilo a obohatilo nabídku her a přispělo k jejich rostoucí popularitě.

 

První 3D
Defender (1980) přišel s žánrem horizontálně scrollovacích stříleček, Battlezone (1980) využívala vektorové grafiky k prvnímu skutečnému 3D zobrazení herního světa, dungeon 3D Monster Maze (1982) byl první 3D hrou pro domácí počítače, závodní Pole Position (1982) disponovalo pseudo-3D grafikou založenou na spritech a Dragon’s Lair (1983) byla první hra na laserdisku (LD) a využívající filmové animace – podobně jako později slavná Phantasmagoria na PC. Velký význam pro další rozvoj her měl vzestup žánru adventur, které na dlouhá léta ovládly žebříček obliby u hráčů. Přestože se o jejich point-and-click podobě už řadu let hovoří jako o mrtvém žánru, ojediněle se stále objevuje. King’s Quest: Quest for the Crown (1984) od Sierry nebyl první adventurou, byl však velkou revolucí. Dřívější adventury sestávaly ze statického pozadí ovládaného „kompasovými příkazy“, které přenesly hráče do další lokace. První King’s Quest však nabízel pseudo-3D prostředí s plně animovaným pohybem postaviček, stejně jako dalších objektů, ovládaným kurzorovými šipkami. V nastalém trendu pokračoval slavný Maniac Mansion (1987) od LucasArts, jehož ovládání myší vybíranými příkazy se kopírovalo ještě hodně dlouho.

Tetris a handheldy
Kromě jiného přinesla osmdesátá léta také rozvoj handheldů, od jednoduchých cestovních krabiček po šikovné herní stroje a symboly jedné velké éry, kterou rozpoutal Tetris z roku 1985. Možná si ještě pamatujete krabičky z tržnic, které často kromě Tetrisu obsahovaly i desítky podobných jednoduchých her.

Gameboy je tu
Další revolucí je Nintendo Game Boy z roku 1989. Všech verzí Game Boye se po celém světě prodalo téměř 120 milionů kusů!

 

Dune II
Devadesátá léta přinesla postupnou proměnu videoher v mainstreamovou zábavu a rozpočty herního trhu se posunuly mnohem výš než kdy dřív. Za úspěchem stojí technologický rozvoj, který způsobil, že hry vypadaly lépe, věrohodněji a dospěleji. Roku 1992 vychází Dune II – jen lehce inspirovaná romány Franka Herberta – a byť zdaleka není prvním zástupcem žánru real-time strategií, je základem, na němž všechny další hry tohoto žánru staví. Otevřela tak cestu dalším legendám žánru, jako je Warcraft: Orcs & Humans a Command & Conquer a dalším vojensky zaměřeným strategiím.

Budování
Jiná linie strategických her se zaměřovala na hospodářský aspekt. Základem se v tomto případě stalo SimCity (1989), následované celou řadou „Sim“ her vedoucích až k fenomenálnímu simulátoru života The Sims (2000), jejich druhému dílu a spoustě datadisků a drobnějších přídavků.

Střílečky
V roce 1996 se objevil čipset Voodoo od 3dfx Interactive jako první dostupný 3D akcelerátor pro domácí počítače. Jeho výkonu začaly nejprve využívat střílečky z prvního pohledu (FPS), které tak nastoupily svoji cestu na vrchol hráčské obliby, kde trůní posledních několik let. Po legendě jménem Doom (1993) přišly v roce 1996 Duke Nukem 3D a především Quake. Jeho engine byl v mnoha ohledech revoluční: způsob vykreslování výrazně snižoval nároky na výkon, a hlavně umožňoval tvorbu skutečných 3D prostor – do této doby herní enginy neuměly pracovat například se dvěma chodbami umístěnými nad sebou.

Svoboda GTA
S rostoucím výkonem počítačů se 3D zpracování prosazuje v podstatě ve všech herních žánrech. Objevují se nové fenomenální hry přinášející svěží novinky. Thief: The Dark Project (1998) převedl koncept stealth her do pohledu první osoby, Grand Theft Auto III (2001) představilo svět populárního GTA v 3rd person perspektivě.

K pozdějším a tím pádem modernějším hrám, se vrátím někdy v budoucnu v samostatném článku.

Abych nezapomněla pro pamětníky existuje Muzeum retro-arkádových her (největší v Evropě), kde se můžete vrátit do let minulých a zkusit si hry našeho dětství nebo puberty 🙂 Já tam byla a nevěděla jsem kterou dřív!

 

 

3 thoughts on “Hraní v době kamenné

  1. Doplnil bych jeste par veci.. za revolucnim engine hry Quake nebo Doom stoji legendarni John Carmack, jeden ze zakladatelu ID SOFTWARE. Tato firma vlastni znavky DOOM, QUAKE. Jejich prvni hrou nebyl DOOM , ale Wolfenstain. Ovsem DOOM sklidil vetsi uspech a mel lepsi engine.. tedy upgradovany. Kazda nova hra od teto firmy znamenala revoluci ve vykreslovani a pouziti novych efektu a zpusobu zobrazovani. Vzpomenme napriklad DOOM 3, kdy John Carmack prisel na zpusob jak poligon zobrazit ne jako 6tiuhelnik, ale jako 8miuhelnik. Diky tomu byly objekty zakulacene realisticky ( napriklad potrubi ).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *